Select Page

7+1 pozitív dolog, amit a Rajzmeditációnak köszönhetsz

7+1 pozitív dolog, amit a Rajzmeditációnak köszönhetsz

Miben segít a Rajzmeditáció? Mit is jelent maga a szó?

A rajz az egyik legősibb önkifejezési eszköz. Rajzolgatás, firkálgatás közben kirajzoljuk magukból mindazt, ami a bennünk “dolgozik” és amit fontosnak tartunk. Az elkészült művek sokszor a lelkünk mélyéről érkező jelképes üzenetek, hiszen a rajzolás révén a belső, tudattalan világunkkal kerülünk kapcsolatba. A rajzon megjelenő formák és szimbólumok meglepően sokat elárulnak érzelmi-hangulati állapotunkról és alapvető személyiségvonásainkról. Ha ezeket a rajzokat megtanuljuk értelmezni, akkor jobban megérthetjük és elfogadhatjuk önmagunkat.

7+1 pozitív dolog, amiben a Rajzmeditáció segít!

N

1. Elfojtott érzelmek felszínre hozása és oldása a rajzmeditációval

A rajz az ember legősibb kifejezési formája. Ezzel írta, rajzolta az ősember a barlang falára azt, amit ki akart fejezni, amit meg akart mutatni társainak. A gondolatait, az érzelmeit, akkor, amikor még nem fejlődött ki a beszéd.

A hosszú fejlődési folyamatok után ez a kifejezési mód még mindig megmaradt bennünk, Sokszor tudatosan, sokszor tudattalanul firkálgatva, vagy konkrét rajzot, festményt létrehozva, az alkotó saját lelki mélységeit, gondolatait, érzelmeit adja ki magából. A rajzokon megjelenő szimbólumok, formák, színek, meglepően sokat árulnak el aktuális hangulatunkról, vagy elfojtott, elraktározott érzelmi nehézségeinkről, blokkjainkról.

Ha kirajzoljuk és elemezzük ezeket a rajzokat, felismerhetjük, tudatosíthatjuk ezeket, a lelkünk mélyéről érkező üzeneteket, s nem ritkán rögtön a megoldás is megszületik.

N

2. A stressz csökkentése

A stressz a mai értelmezés szerint, olyan fizikai, érzelmi és szellemi állapotok halmaza, amit valamilyen feszültség, nyugtalanság, aggodalom vált ki. Ilyenkor a testünk minden sejtje megfeszül, görcsbe rándul, és nem tudja a “feladatát” megfelelően végezni.

A testünknek szüksége van arra, hogy megpihenjen, feltöltődjön, de ha a stresszhelyzet folyamatosan jelen van az életünkben (ez lehet munkahely, párkapcsolat, család) állandósul a feszültség, akkor komoly fizikai tünetek, betegségek is kialakulhatnak. 
Hogyan tudjuk ezt megelőzni vagy hogyan tudjuk csökkenteni? 

Ahogy a relaxációnál is írtam, rajzolás közben lassul a légzés, ernyednek az izmok, a figyelem a rajzlapra, a mintákra koncentrálódik, így a feszültség csökken, és szinte észrevétlenül elernyed a korábbi görcs. Mindeközben a rajzolás során, azok az érzelmek, fizikai behatások is felszínre illetve papírra kerülnek, amik a stresszhelyzetet okozták.

Ha rendszeressé tesszük életünkbe a Rajzmeditációt, akkor nem csak a stresszt fogjuk tudni oldani, hanem egy idő után már egyre kevesebb lesz a stressz, hiszen máshogy tekintünk a kiváltó okra. Míg végül a Rajzmeditáció már csak örömteli alkotás lesz 

N

3. Meditáció

Ez egy egyértelmű hatása a Rajzmeditációnak, hisz a nevében is benne van. De mégis mi az a meditáció, és hogy kapcsolódik a rajzhoz. A meditációról szinte mindenki hallott már, mégis nagyon eltérőek az információk és az ismeretek róla.

Hallottam olyan tanfolyami résztvevőről, aki az oktatás vége felé közeledve megkérdezte, hogy jó-jó, de mikor fogunk meditálni? 
A meditáció egy olyan állapot, amikor az elme kikapcsol, de a tudat éber, Amikor meditálunk, meditációs állapotban vagyunk, akkor a külvilágot nem érzékeljük, kikapcsoljuk az érzékeinket, és befelé figyelünk. Cél ilyenkor a lelki béke, a nyugalom megtalálása, sokszor egy probléma megoldása, ami a hétköznapból való “kiszakadás” esetén könnyeben megszületik bennünk.

Természetesen a meditációról hosszú oldalakat, sőt könyveket is lehet írni – ahogy ezt sokan meg is tették – de a lényeg, hogy mindenkinek szüksége lenne a mindennapos meditációra. Annál is inkább, mivel tudósok egy francia férfi vizsgálata során – aki több évtizede rendszeresen meditál – bizonyították, hogy teljesen máshogy működik az agya, és sokkal boldogabb, mint az emberek többsége.

A Rajzmeditáció azoknak is segít az ellazulásban, az itt és most megélésében, a belsőre figyelésben, akik a “hagyományos” módon nem tudnak, vagy azt gondolják, hogy nem tudnak meditálni. Az aprólékos minták, vonalak rajzolása közben, lassul a légzés, kiürülnek a mindennapi gondok, gondolatok, megszűnik az idő, csak az itt és most létezik, és Én és az alkotás.

N

4. Várakozás

Mindennapjainkat átszövik a várakozások.Hol csak 5 perc, hol fél óra, esetleg 2-3 óra is. Ilyenkor gyakran nézegetjük az órát, idegesen babrálunk a telefonunkon, jó esetben előveszünk egy jó könyvet és olvasunk. Jellemzően azonban hosszúnak, és véget nem érőnek érezzük ezeket a várakozással eltöltött “haszontalan” időket. Erre is csodás megoldást kínál a Rajzmeditáció.

Bármilyen kis táskában is elfér egy füzet és egy toll, és máris kezdődhet az alkotás. Mivel a rajz alapvetően jobb agyféltekés tevékenység, és a jobb agyféltekének nincs időérzéke, ahogy belemerülünk a rajzolgatásba, máris megszűnik körülöttünk az idő. Illetve bennünk.

Ugyanúgy fél órát ülünk az orvosi várószobában, vagy 1 órát várunk a hivatalban, esetleg két órát vonatozunk, mindez pillanatoknak fog tűnni, s ráadásul egy csodás alkotással is gazdagabbak leszünk. S hogy mindez milyen hatással van a hangulatunkra? Mikor este megkérdezi a párunk, gyermekünk vagy szülőnk, hogy “na milyen napod volt?” Nem azt fogjuk rázúdítani, hogy órákat vártam a hivatalban és közben mindenki ilyen volt, olyan volt, hanem azt, hogy képzeld, egy órát ültem a váróban, és közben ezt rajzoltam. És boldog, elégedett mosollyal zsebeled be a megérdemelt dicséretet.

N

5. Jobb és bal agyfélteke összehangolása

Egyre többet hallunk a jobb agyféltekés rajzolásról, s ennek kapcsán felmerülhet bennünk hogy mi köze is a jobb (vagy bal) agyféltekénknek a rajzhoz. A bal agyfélteke, a racionális, a logikus. Elemzi a beérkező információkat, eltervezi a megoldást és végre is hajtja, hajtatja. Itt található az időérzék, a beszédközpont, és minden, ami a racionalitással kapcsolatos.

A jobb agyfélteke a kreatív, és fantáziadús. Itt található minden, ami a zenével kapcsolatos, a muzikalitás, az ének, a zeneszerzés. És itt a humorérzék, a színek felismerése, a térlátás, és a képalkotás. Nem “tud” beszélni, de felismeri a beszédben az érzelmi töltetet, és érzelmekkel reagál. Nincs időérzéke, képes az örök most-ban lenni. 

Ahogy látható, a két agyféltekének össze kell dolgoznia, hogy a hétköznapi feladatokat sikeresen el tudja látni. Az összehangolódásnak kisgyermekkorban, az idegpályák kialakulása során kell megtörténnie. De sajnos korunkban, amikor eléggé mozgásszegény életmódot folytatunk, gyakran hiányosan alakulnak ezek az idegpályák, és a későbbiek folyamán előfordulhatnak tanulási és koncentrálási nehézségek, írási, olvasási problémák.

És bár a rajz alapvetően jobb agyféltekés tevékenység, a Rajzmeditáció speciális metódusának, mintáinak és néhány gyakorlatának segítségével a két agyfélteke összehangolása is lehetséges, sőt az összekötő idegpályák edzhetőek, esetenként fejleszthetőek.

N

6. A Rajzmeditáció segít a probléma megoldásában

Biztos te is voltál már úgy, hogy egy értekezleten, vagy egy órán firkálgattál, rajzolgattál. Sokszor ilyenkor hirtelen eszedbe jutott valami igazán jó ötlet.

Hogy is működik ez? Amikor rajzolgatunk, akkor az elménket lekötjük a vonalak, karikák és egyéb alakzatok kialakításával, s nem “kattogunk” a problémán. Így az intuíció, a sugallat, akadálytalanul tud megjelenni a fejünkben.

Az elménk, olyan mint egy számítógép. Azokból az adatokból tud gazdálkodni, amit megtanult, látott, hallott. Ám sokszor ez egy adott problémára nem használható, kell valami áttörés, valami új.

Ilyenkor jön jól, ha a gondolkozást kikapcsoljuk azzal, hogy egészen mást csinálunk, pl. elmélyülten rajzolunk, színezünk, és így nem korlátozzuk azon ötletek beáramlását, ami elsőre talán nem a megszokott, de mégis tökéletes!

N

7. Önbizalom, önbecsülés növekedése

Talán emlékszel még te is, hogy gyermekkorodban, milyen  önfeledten tudtál alkotni, papírra vetni mindazt, ami foglalkoztatott, amit láttál – akár a fizikai, akár a szemmel nem látható világ dolgai voltak ezek – , amit éreztél, és amire vágytál.

Aztán jöttek a felnőttek, és megmondták, hogy a ló nem kék, a fa lombjai nem ilyen formájú, ez kicsi, az másmilyen, ez nem szép, míg végül az iskolai évek végére – néhány művész kivételével – el is hisszük magunkról, hogy nem tudunk rajzolni.

Innentől kezdve minek is próbálkozzunk vele. Pedig a rajz, szinte egyidős az emberiséggel, és a legősibb kifejezési eszközünk. Így nem csak az a funkciója, hogy “szép” legyen, hanem az is, hogy a bennünk lévő érzelmeket ki tudjuk fejezni.

Ezért tökéletes a Rajzmeditáció, hisz az alapja olyan egyszerű, sorminta szerű minták sokasága, amit bárki, bármilyen rajzos előképzettség, “tehetség” nélkül is meg tud tanulni, és le tud rajzolni. “Pálcikaemberes” és “pontpontvesszőcske” rajzosok kifejezetten előnyben. 

A minták egymás mellé rajzolása egyszerű folyamat, mégis a végeredmény látványos, művészi darab. S mikor ezzel szembesülünk, akkor rájövünk, hogy igenis tudunk rajzolni. Ettől az önbizalmunk, és az önbecsülésünk is növekszik. Természetesen nem csak az alkotás területén, hiszen ha erre képes vagyok, akkor más területen is tudok “alkotni”. Alkoss hát bátran, alkoss szabadon!

N

+1 Relaxáció

Alkotás közben, olyan relaxációs állapotba kerülsz, ami lelassítja a légzést, csökkenti a vérnyomást, egyenletesebbé teszi a szívműködést. A test teljes területén ellazulnak az izmok, tehát a belső szerveinkben is, megszűnnek a görcsök, javul a hasi szervek véráramlása, ezáltal javul az emésztés is.

Manapság sok ezer ember küzd idegi eredetű (stressz által okozott) emésztési rendellenességgel, amire a relaxáció kiváló gyógymód. Mivel a szervezet egyenletesen működik ezalatt az idő alatt, erősödik az immunrendszer s ezáltal ritkábban leszünk betegek.

Rendszeres relaxálást követően könnyebb lesz az elalvás, és maga az alvás is nyugodtabb lesz, ezáltal kipihentebben ébredünk. Kutatások bizonyítják, hogy csökken a fájdalomérzet, és a szervezet ellenállóbb lesz a fertőzésekkel szemben is. Lelki szinten tompítja az érzelmi indulati reakciókat, és nagyobb rálátást biztosít a nehéz helyzetekre, s ez a “rendíthetetlen nyugalom” a konfliktus szituációban nagyon sokat számít.

A realaxáció tehát ellenállóbbá tesz mind a pszihés, mind a fizikai stressz-tényezőkkel szemben, ezért nagy jelentősége van a pszihoszomatikus betegségek megelőzésében illetve gyógyításában is.

Szerző: Farkas Erika Kimera

Bővebb információt, tanfolyami időpontokat és alkotásokat itt találhatsz: kimeralapjai.blog.hu

Instagramm oldalam: farkaskimera