Select Page

7 pontos csekklista: sikeres vállalkozási ötletek kezdőknek

7 pontos csekklista: sikeres vállalkozási ötletek kezdőknek

Az alábbi írás összeszedi a TEDD és NE-TEDD dolgokat azoknak, akik még csak tervezgetik, hogy vállalkozást indítanak, netán már el is kezdték, de még az elején vannak.

Itt nem egy konkrét teendő listát fogsz találni, az egy másik cikk témája (kövesd az oldalunkat, mert talán születik egy írás erről is!). Inkább összefüggésekre és kifogáskezelésre helyeződik a hangsúly, felhívom a figyelmedet a veszélyekre is. 

Motivációs is adok neked arról, miért érdemes elindulni.

N

1. Testi-lelki egészség

Biztos meglepő, hogy mit keres ez itt. Pedig ha jobban belegondolsz, akkor nagyon is fontos.

Akár vállalkozó vagy, akár alkalmazott  a testi és mentális egészség kihat a teljesítményedre. Azonban, ha saját magad főnöke vagy, ez hatványozottan igaz, hiszen te csinálsz mindent a cégedben, a vállalkozásodban és a munkaidő fogalma is egészen mást jelent majd.

Ha nem vagy harmóniában önmagaddal  (értsd: feszült vagy és ideges) és nem tudsz nyugodtan döntéseket hozni, bizony komoly bajba kerülhetsz. Ezért törekedj a kiegyensúlyozottságra: étkezz egészségesen, sportolj és jusson időd a kikapcsolódásra is, különben a munka felőröl.

N

2. Döntések és az idő

Vállalkozóként a tied a folyamatos home office luxusa, minden dolgozó álma. Viszont így megszűnik a külső kényszer, hogy részt vegyél egy-egy eseményen, rendezvényen, konferencián – mennyivel kényelmesebb nem elindulni otthonról, pláne, ha rossz az idő. Így viszont lemaradsz olyan lehetőségekről, mint az ismeretségi háló növelése, új projektek lehetősége vagy valamilyen értékes tudás elsajátítása.

Ne légy hát rest, használd ki, hogy te tudod beosztani a saját idődet, tedd hát okosan. És ne bánkódj, ha rossz döntést hozol, mert a hibák eszközök arra, hogy jobbá váljunk. Tanulj belőlük és vedd figyelembe a legközelebbi döntési helyzetben.

N

3. Neked kell mindent elintézned

Talán ez evidensnek tűnik, de ha te (is) csak most léptél ki egy fix állásból, netál fél (vagy egész) lábbal még ott vagy, sokkal nehezebb realizálni, hogy itt bizony senki sem fog neked segíteni, neked kell mindent intézni. Neked kell tudni, hogy mi kell a vállalkozásod elindításához, a te felelősséged, hogy a NAV-nak eljuttasd a szükséges adatokat, tőled függ, hány ügyfeled lesz, készítesz/készíttetsz-e weblapot és így tovább. Röviden: rengeteg nyomozásra, tanulásra és infó gyűjtésre lesz szükséged ahhoz, hogy boldogulj.

De ami a legfontosabb: csinálni, csinálni és nem a sült galambra várni!

Ráadás tipp:

Készíts magadnak ellenőrző listát, hogy mit kell elintézni, keress egy könyvelőt, tájékozódj a neten, nézz utána, hogy mit mondanak annak a szakmának a gurui/sikeres cégei, amit kinéztél magadnak.

N

4. Kifogások námbör vánja: ha csak a félelem tart vissza

Mindenki fél valamitől. Mert mi lesz, ha… mert egészen biztosan ott volt a kis ördög Bill Gates, Edmund Hillary és John Lennon fülében is. Sőt, nem egy nagy embernek mondták, hogy “te ezt ne csináld, sosem leszel sikeres” – többek között a Beatles is megkapta ezt.

Vagy mi lett volna, ha pl. Bill Gates nem hagyja ott az egyetemet és félelemből nem vág bele a vállalkozásába? Ugye!

Mi lesz a legrosszabb, ami történhet veled? Nem sikerül. Na és? Próbáld újra, amíg sikerül! És mi a legjobb? A vállalkozásod szárnyalni fog.

És tudod, mi a rosszabb a bukásnál? Az, ha egész életedben azon bánkódsz, hogy sosem próbáltad meg.

N

5. Piaci igények és marketing

Mindenki pénzből él, az pedig, hogy ki mire költ, mindenkinek a saját maga dolga. A lényeg, hogy a kereslet és a kínálat találkozzon. Keress a piacon olyan valós igényt, amire lehet építeni egy vállalkozást. És ezzel kapcsolatban van egy rossz hírem: neked kell kideríteni, hogy mi az.

És most van egy jó hírem is: az internet nyújtotta információ dömping révén időt és energiát rászánva rengeteget tudsz tanulni, online kurzusokra tudsz befizetni, de blogokból ingyen is tengernyi hasznos tudásra tehetsz szert.

Az online világ révén ma már minimális költségvetéssel is be tudsz indítani egy vállalkozást. Első körben kell 1 ötlet és azt lassan építve tudsz majd haladni előre, teljes állás mellett is.

Gyakorlati példa, hogy mit értek piaci igény alatt:

Budapesten az utóbbi években nagyon megszaporodtak a vega és vegán ételeket kínáló éttermek, büfék. Ezek a helyek meglovagoltak egy új trendet, hullámot és ezért lettek sikeresek.

N

6. A tökéletes pillanat nem létezik

Meghalt a tengeri malacod? A tesód gyereket vár? Pont most árazták le azt a kanapét, amit már tavaly kinéztél és inkább erre költenéd a megtakarított pénzed? A jósnőd szerint a Jupiter holdja nem jó állásban van?

Ne keress kifogásokat! A tökéletes pillanat sosem fog eljönni, mindig lesznek zavaró tényezők. Kezd el mielőbb a vállalkozást! Keress infókat a neten, de konkrétumokat! Nézz utána, hogy milyen cégformával indítanál, hogyan kéne adóznod és így tovább.  Ha a kezedben már konkrét ismeretek lesznek, könnyebb lesz nem halogatni.

A legjobb módszer azonban szerintem, ha úgy kényszeríted magadat, hogy ismerőseidnek elújságolod a terveidet. Így kénytelen leszel elkezdeni megvalósítani, főleg, ha már kérdezgetik, hogy mi újság? Van már adószámod? Na ugye! Hajrá!

N

7. Tanulj, képezd magad és csak a bevált gyakorlatnak higgy

Ha már kijártad az iskolát, te is tudod, hogy a tanulás nem ér véget, sőt. Éppenséggel csak ekkor kezdődik el! Minél több pofont kapsz az élettől, annál többet is tanulsz. Ez ne tartson vissza, inkább motiváljon! És mindig tanulj, olvass könyveket, blogokat, hallgass videós oktató anyagokat, csapj le minden információra és ismeretre.

Ne feledd, hogy a közhely, miszerint a tudás hatalom, még sosem volt annyira igaz, mint most, annak ellenére (vagy éppen azért), mert az internet segítségével bárki megszerezheti. A művészet, hogy kiválogasd a valósat, a hasznosat. Ne ijedj meg attól, hogy sokféle információt hallasz, próbáld ki a gyakorlatban azt, ami neked szimpatikus és teszteld. Ha nem működik, próbálj ki mást. Ezt addig csináld, amíg megtalálod azt a módszert, ami neked a legjobban beválik.

Egy gyakorlati példa, hogy jobban megértsd a fenti eszmefuttatást: az egyszerűség kedvéért tegyük fel, hogy nyitsz egy pici ruhaüzletet. A legtöbb marketing tanácsadó ódákat zeng a Google Adwordsről. Kipróbálod, de rengeteg pénzt visz el, többet, mint amit hoz. 10-ből 1 ilyen tanácsadó javasolja, hogy szórólapozz. Tegyük fel, hogy ez beválik és minimális ráköltéssel rengeteg hasznot hoz.

Tanulság?

Minden vállalkozás más, így mindenki esetében más (marketing) módszer lesz hatékony. Nem kell sodródni az árral, ha neked az nem válik be.

N

Ráadás: motiváló

Ma már nem tart sok-sok évig, míg egy cég, egy vállalkozás kiépül. A siker és a bizalom kulcsa nem a sok év tapasztalat, amit az utóbbi évtized startup vállalkozásai is bebizonyítottak. Gombamódra szaporodnak a dollármilliókban mérhető profitot termelő cégek, amik csak pár éve alakultak, mint a Google, vagy az Apple. De még az sem igaz, hogy valami új termékkel kell előrukkolni.

Mikor a Google létrejött, már sok másik kekresőmotor működött. Mégis ma ők az abszolút első, ha netes keresésről van szó, egyszerűen azért, mert egy olyan algoritmust dolgoztak ki, ami az emberek kérdéseire leghamarabb megtalálta a választ.

Nem tudhatták előre, hogy ez ennyire működni fog, csupán kísérleteztek és bejött nekik.

De még ide tartozik számos magyar siker is, mint például a Prezi, vagy ne menjünk nagyon  messze, a Mannaszappan is. Varga-Darabos Andrea kismamaként kezdett el vegyszermentes szappanokat készíteni otthon, mert a babája allergiás volt mindenféle “bolti” tisztálkodószerre. Ma a cége sok milliárd forintos bevételt realizál évente, nincs üzlete, szinte kizárólag online forgalmazza termékeit. Ja, és messze nem a legolcsóbb. Mégis veszik. Mire vársz ház? Lehet, hogy te leszel a következő mannaszappan!