Select Page

Kávé hatásai – tudd meg, hogy hat ránk a kávé!

Kávé hatásai – tudd meg, hogy hat ránk a kávé!

A kávéban antioxidáns van – ez manapság egy varázsszó. Amiben antioxidáns van, az jó. A kávén kívül még található bőséggel a csokoládéban, a teában és vörösborban is – szóval ki is mondta, hogy az élvezeti cikkek nem egészségesek??

De vajon hányan tudják, hogy mi is az az antioxidáns?

A szó jelentése, hogy gátolja az oxidációt, vagyis megköti az úgynevezett “szabad gyököket”. Ezek a szabad gyökök felelősek a sejtek öregedéséért, többek között a fehérjék működésének megakadályozásával és a DNS károsításával. Így voltaképpen a daganatképződést is elősegítik.

Tehát, ha sok antioxidánst tartalmazó ételt vagy italt fogyasztasz, véded magadat a rákos sejtek kialakulásával szemben.

Azt most már te is látod, hogy a Magyarországon is az egyik vezető halálokot jelentő és rettegett daganatos betegségek létrejöttét akadályozza a kávéban található antioxidáns. Nézzük sorra, mi mindenben lehet még jótékony (esetleg kevésbé jótékony) hatása kedvenc italodnak.

N

1. Csökkenti a rák kialakulásának kockázatát

Kutatások szerint kisebb eséllyel alakult ki máj- és vastagbélrák, illetve férfiak esetében prosztatarák azok között, akik kávéznak.

N

2. Szabályozza a gyomorműködést - de...

A kávé tartalmaz úgynevezett probiotikumot, azaz olyan anyagot, ami elősegíti az élettanilag hasznos baktériumok megtelepedését, viszont hatásosak a károsakkal szemben.

Összességében befolyásolja az éhség- és teltség érzetet. Biztosan te is tapasztaltad már, hogy ha kávézol (mondjuk reggeli előtt), utána nem leszel éhes.

N

3. … refluxot okozhat

Ne felejtsd el, hogy a kávé fokozza a gyomorsav termelődést, ezért ha éhgyomorra rendszeresen kávézol, komoly gondjaid lesznek. Többek között refluxot (gyomorsav túltermelődést és a nyelőcsőre való felmaródást) okoz, amit kizárólag az étrend szabályozásával és gyógyszer kombinációjával lehet kezelni.

N

4. Csökkenti az Alzheimer-kór kialakulásának esélyét

A kávét rendszeresen fogyasztók esetében 16%-kal kisebb az esélye, hogy valamilyen szellemi leépülés, demencia következik be. Főként a középkorúak esetében lehet hasznos, hogy a rendszeres kávé ivással megelőzzék az életük későbbi szakaszába való belépéskor az Alzheimer-kór létrejöttét.

N

5. Fokozza a bélműködést

A rendszeres reggeli kávézók elég tapasztaltak abban, hogy kedvenc reggeli ébresztőjüket csakis ott fogyasszák el, ahol található a közelben mosdó. A kávé fokozza a belek mozgását (ezt hívja a tudomány perisztaltikának) és irritálja is azokat, így segíti elő a széklet ürítését. Azért érdemes ilyen formában nem függővé válni a kávétól, ugyanis igen kellemetlen lesz, ha valamiért nem tudsz hozzájutni a kávéadagodhoz, ami révén a WC-n sem sikerül “teljesíteni”.

Javaslom, hogy legalább heti 1-2 napon tartózkodj a kávé fogyasztásától, fogyassz sok zöldséget és rostos gyümölcsöt (például narancsot), joghurtot, müzlit (ne az agyoncukrozott bolti változatot, inkább vásárolj natúr zabpelyhet és dobd fel mazsolával, dióval).

N

6. Vizelethajtó

Az 5. pont folytatásaként mindenki, aki már ivott valaha kávét, tudja, hogy bizony 2 okból is meg kell látogatni a mosdót kávézás után. Éppen ezért mindenképpen pótold az elvesztett folyadék legalább 1 pohár víz elfogyasztásával! Jobb kávézókban egyébként a kávéhoz hoznak egy kis pohár vizet is. 

N

7. Serkenti a nemi vágyat

Lapos az életed az ágyban? Igyatok kávét! Egyes kutatások szerint a kávézó férfiaknál 50%-kal kisebb az erekciós zavar előfordulása, mint a kávét nem fogyasztók között.

N

Ráadás: Függőséget is okoz

A kávé esetében is igaz, hogy kis mennyiségben gyógyszer, nagy mennyiségben méreg. Ne vidd hát túlzásba azon a címen, hogy a rák kialakulását akarod megelőzni! És azt sem szabad elfelejteni, hogy a fenti állítások egy része nem igazolt 100%-ban.

Bár számos kutatásban jutottak arra a következtetésre, hogy a kávéban található anyagoknak pozitív egészségügyi hatásaik vannak, de ezek nem választhatók el teljes egészében az életmódtól.

Mind a Skóciában, mint az USA-ban végzett kutatás során derült ki az, hogy a vizsgált kávéfogyasztók a magasabb jövedelmű és társadalmi helyzetű, jórészt a fiatalabb korosztályból kerülnek ki. Vagyis nem igazolható egyértelműen, hogy ténylegesen a kávé okozza-e a pozitív tüneteket, nem pedig az általánosan egészségesebb életmód (vagy a kettő együtt).

Ráadásul a túl sok kávé elfogyasztása már függőséget okoz – ne gondoljunk a drogoknál fellépő durva fizikai tünetekre, de azért nagy valószínűséggel érezhetsz fejfájást, általános fáradtságot a koffein megvonás idején. A koffein túladagolása pedig (napi több mint 4 csésze – azaz kb. 300 mg feletti mennyiség) hasmenést, szédülést, hányingert, gyakori vizelési ingert okoz.

Ha túl nagy mennyiségű kávét döntesz magadba, még stresszesebb is leszel, mivel elősegíti az úgynevezett stresszhormon, a kortizol termelődését